ورزش و سلامت جسمی و روحی
نویسنده خبر : مدیر سایت    
چهار شنبه 2 مهر 1399
    
تعداد بازدید: 1769
    
زبان : فارسی
         
دسته بندی : عمومی
    
تاریخ درج خبر : 1399/7/2

تاثیر ورزش برسلامت انسان:

فعالیت جسمانی منظم و آمادگی خوب می تواند به پیشگیری از بیماری ها کمک نماید یا بخشی از درمان بیماری ها باشد. فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب نه تنها به پیشگیری از بیماری ها کمک می کند بلکه کیفیت زندگی و سلامت را نیز بالا می برد. داشتن آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت به شما کمک می کند که هم احساس خوبی داشته باشید و هم خوب تر به نظر برسید و از زندگی بیشتر لذت ببرید.

 

فردی که بدنی متناسب و ورزنده دارد، کمر درد و فشار خون بالا ندارد، سرزنده و با نشاط است. بیشتر و بهتر می تواند در فعالیت های اوقات فراغت (نظیر – کوهنوردی – سیر و سیاحت در طبیعت و...) شرکت نماید. آمادگی جسمانی مناسب می تواند به فرد کمک نماید که کارهای موثرتر و با کیفیت تر انجام دهد.

فردی که مقاومت بالایی در مقابل خستگی در عضلانی و مشکلات کمر دارد توان بیشتری برای فعالیت دارد. آمادگی جسمانی خوب برای زندگی موثر ضروری است و می تواند شما را در عملکرد ایمن و برخورد با موارد اضطراری و غیر منتضره یاری کند. امادگی جسمانی پایه ای برای فعالیت های ذهنی خالق و پویا است.

تاثیر ورزش در پیشگیری از بیماری ها و ناتوانی ها:

امروزه از هر 4 مرگی که در افراد 71 سال به بالا اتفاق می افتد 3 مرگ مربوط به بیماری های مزمن است. بیماری های مزمن، بیماری هایی هستند که نمی توان آنها را به یک میکروب یا ویروس خاصی نسبت داد و مرتبط با عوامل محیطی و روش زندگی فرد می باشد.

تقریباً تمامی بیماری های مزمن، بیماری های ناشی از کم تحرکی در نظر گرفته می شوند. متخصصان براین باورند که فعالیت جسمانی خطر بسیاری از این بیماری ها را کاهش می دهد.

فعالیت جسمانی، تغییرات مثبتی در سایر عوامل خطر این بیماری ها نیز به وجود می اورد و از این راه نیز به پیشگیری از این بیماری ها کمک می نماید. بدیهی است که حتی با بهترین روش های پیشگیری به هر حال عده ای بیمار می شوند فعالیت جسمانی منظم و آمادگی جسمانی خوب در تخفیف علائم و کمک به بازتوانی پس از بیماری برای وضعیت هایی مثل دیابت، حمله قلبی و کمر درد بسیار موثر است.

ورزش، دوره بیماری ها را کوتاه و استعداد ابتلا به آن ها را کاهش می دهد افراد فعال و با تحرک کمتر بیمار شده و زودتر بهبود می یابند و سال های مفید و با کیفیت عمرشان افزایش می یابد. همچنین روزهای بیشتری از سال را نیز با کیفیت می گذرانند.

 

بیماری های ناشی از کم تحرکی را بشناسیم:

این بیماری ها عبارتند از:

  1. بیماری های قلبی عروقی و سکته های قلبی و مغزی: این دسته از بیماری ها اولین علت مرگ در تمام کشورهای جهان هستند و کم تحرکی و بی تحرکی از عوامل خطر اصلی برای آن ها محسوب می شود.
  2. افزایش فشار خون
  3. افزایش چربی خون
  4. بیماری قند (دیابت)
  1. اضافه وزن و چاقی و بیماری های ناشی از ان
  2. کمر دردها، دردهای زانو و گردن دردها
  3. انواع ارتروزها
  4. پیری زودرس
  5. برخی از انواع سرطان ها

با عوامل خطر بیماری های ناشی از کم تحرکی آشنا شویم:

عواملی مانند: سن، جنس و وراثت که قابل تغییر نیستند و عوامل مانند:چاقی، رژیم غذایی، سایر بیماری ها، فعالیت جسمانی، مصرف سیگار و استرس ها که قابل کنترل و تغییر می باشند.

مطالعات نشان می دهد که علائم بیماری های ناشی از کم تحرکی در جوانی آغاز می شود آمادگی جسمانی مناسب باعث کاهش خطر بیماری های مزمن می شود بعضی ها تاثیر ورزش را در پیشگیری از این بیماری های مزمن نظیر تاثیر واکسن ها در پیشگیری از بیماری های عفونی و میکروبی می دانند. همچنین فعالیت جسمانی می تواند نفش مهمی در کنترل و درمان بیماری ها داشته باشند. در بیماری هایی مثل دیابت، حمله قلبی و کمردردها و زانو دردها این نقش بارزتر است.

فرصت هایی که برای داشتن تحرک در طول روز داریم را شناسایی کنیم:

توصیه سازمان بهداشت جهانی در زمینه تحریک بدنی: 31 دقیقه ورزش با شدت متوسط به مدت 5 روز در هفته داشته باشید. مطالعات پژوهشی نشان داده است با حداقل 31 دقیقه فعالیت هوازی با شدت متوسط، به مدت 5 روز در هفته یا 21 دقیقه فعالیت شدید به مدت 3 روز در هفته خطر بیماری های قلبی – عروقی را به میزان 1 % کاهش می دهد و مردانی که فعالیت بدنی بیشتری داشته اند 21% کمتر در مقایسه با مردانی که فعالیت بدنی کمتری داشته اند در معرض خطر مرگ و میر بودند.

مراحلی که برای انجام یک ورزش مناسب لازم است بدانیم:

  • انجام حرکات سبک برای گرم کردن مفاصل : حرکاتی مانند راه رفتن ساده و حرکت دادن دست ها به نرمی
  • حرکات کششی استاتیک (ایستا): این گونه تمرینات کمک می کنند تا عضلات به میزان بیشتری در یک جهت کشیده شوند.
  • تمرینات کششی مانع از بروز پیچ خوردگی، گرفتگی و جراحت می گردد و گستره حرکتی افراد را افزایش می دهد.
  • حرکات جنبشی: حرکاتی که باعث هوشیاری عضلات و آمادگی قلب و عروق می گردد.
  • سرد کردن: صرف کمی زمان برای سرد کردن بدن به منظور بازگشت به وضعیت تنفس و ضربان قلب معمولی حائز اهمیت است.عمل سرد کردن بدن که عکس عمل گرم کردن است آرام آرام بدن را به وضعیت استراحت باز می گرداند. اگر بدن خود را سرد نکنید، فشار خون به سرعت پایین می اید و باعث سرگیجه می گردد همچنین می تواند باعث ناهماهنگی در ضربان قلب گردد که بسیار خطرناک است. با کم کردن سرعت تمرین، بدن خود را سرد کنید اما ان را کاملاً متوقف نکنید و آرام آرام هر یک تا دو دقیقه سرعت خود را کاهش دهید تا اینکه کاملاً برای توقف تمرین آماده شوید.

 

منابع:

فصلنامه- افق طلایی سلامت – معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی – زابل شماره 33

http://publicrelation.ajums.ac.ir/-publicrelation / documents / %D9% 88% %B1% D8%B2% D8% B.PDF

 

از   1   رای
10

  نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید مدیر سایت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

Experienced specialists

Shiraz Private Hospital

Emergency Care

Shiraz Private Hospital

24-hour service

Mon – Sat 07:00 – 21:00